MOSQUITON

Finns den i Öresund och var....?

21 mars 1945 bombar Royal Air Force, RAF, Shellhuset i Köpenhamn.

Operation Carthage

Motsåndsrörelsen I Köpenhamn är full medveten om Gestapos högkvarter i Shellhuset på österbro. Man ber om hjälp att från luften att förstöra alla dokument och hjälpa till med fritagning av fångar.

Den 21 mars tar 20 st Mosquitos från 2nd Tactical Air Force eskorterade av Mustang III´s från 11-gruppen lämnade Fersfield i Norfolk England. De 20 Mosquito bombplanen var F.B MK VI och 2 var från filmbolaget FPU som skulle filma attacken.

10 minuter i 3 olika räder bombar man mot Shellhuset med 3 olika squadroner.

Det är 21 RAF, 464 RAAF, 487 RNZAF  Squadronerna som gör detta jobb i en takhöjds attack. Men några plan missar sitt mål som får katastrofala följder för en närliggande franska Jeanne D Arc skolan. 86 barn och 16 vuxna dog i denna missade flygning när vingen på en av Mosquiton träffar en 30 m hög lyckstolpe som slutade i en krasch och bombdetonation, 1,5 km från målet. Detta var en tragisk dag för Köpenhamn med ovanligt många civila offer.

  • 18 fångar kunde släppas fria från högkvarteret.
  • 55 Gestapo soldater dog. 
  • 47 danska medborgare anställda av Gestapo dog.
  • 4 plan kom inte tillbaka från räden.
  • Total 125 civila dog i räden.

På shellhuset idag sitter en avgjutning i brons på en av propellrarna från Mosquiton och en plakett över de 9 RAF piloter som ej överlevde räden.

Ett av planen från 487 RNZAF squadronen fick en brand i vänster motor och flydde mot Sverige . Det var Mosquiton MK VI, NT 123"EG-Z" med Flt/Lt David Victor PATTISON (pilot) RAFVR och Flt/Sgt Frank PYGRAM (nav.) RAFVR ombord, är båda registrerade som "missing in action" och förväntas att ha drunknat vid händelsen.

I RAF logg står det följande:

Most of the Mosquito MK Vis taking part in the attack returned safely but Fl/Lt. Pattison and Fl/Sgt. Pygram with the left engine on fire was trying to reach Sweden but they had to ditch East of Ven, a couple of km from the Swedish coast. They were observed from locals at Ven but before a rescue could be launched the two flyers had drowned and were both KIA.

Planet som störtade mellan Ven och Landskrona påstår sig vissa dykare varit och dykt på och dokument visar att man hittat vrakplatsen efter kriget. Men mig veterligen har inga bilder visats från botten på haveriplatsen. Många olika positioner snurrar runt bland dykare. Troligen finns
bara motordelar kvar idag på platsen om något finns kvar. Men sökandet och fantasierna lever vidare bland dykarna och historikerna.


Läs artikeln från Expressens 1944-1945 arkiv nedan.


Plan störtar mellan Ven och Landskrona.....!


Vid störtningen kunde man från ön se att ena vingen på planet bröts. Man kunde också se att en man av planets besättning lyckats ta sig ut från planet med en gummibåt, men i den starka blåst och höga sjö- som rådde, kunde man inte gå ut med de små båtar som finns på Ven.

Man sände i stället efter hjälp från Landskrona, och därifrån kom både lots- och vedettbåtar och finkammade platsen kring nedslaget. Då hade dock tydligen båten fått någon läcka och sjunkit, ty man kunde inte finna något spår efter vare sig båten eller besättningsmannen.


Mosquiton var ett unkit plan gjord av trä


Upprinnelsen till Mosquiton var en vision i slutet på 1930-talet hos den brittiska flygplanstillverkaren De Havilland om ett lätt bombplan som skulle ha förmågan att flyga mycket snabbt och högt.

Efter flera års diskussioner med RAF och framtagning av olika koncept fick man slutligen i mars 1940 uppdraget att konstruera ett flygplan som var motorstarkt, lätt och strömlinje-format efter dessa intentioner och att bygga tre prototyper. Arbetet gick rekordsnabbt och den första flygningen med det nya planet, med beteckningen De Havilland DH 98 Mosquito, ägde rum i november 1940.

Konceptet med ett plan byggt huvudsakligen i laminerat trä hade flera fördelar. Flygkroppen var uppbyggd av ett centimetertjockt fanerskal, delvis självbärande, delvis förstärkt med ribbor i trä. Vingen tillverkades i en enhet med dubbla vingbalkar, spryglar och ribbor, allt klätt
i faner.


Själva faneret var tillverkat med lager av furu omkring en balsakärna. För det första blev planet lättare än ett motsvarande plan byggt i metall. För det andra tog planet inte i anspråk bristvaror som aluminium och för det tredje kunde man använda underleverantörer ur den brittiska möbelindustrin för tillverkning av komponenter. Utöver kritiska fästelement var de enda metalldelarna i flygplansstrukturen roderytornas ramverk, motorinfästningarna och landningsstället med dess infästningar.


Några dykare gör ett försök att hitta några vrakdelar under sommaren 2019

Såhär glada kan man vara en solig dag när man skall leta efter denna legend. Vad ser vi på ekolodet.....? är detta rätt tro. Stort luftförråd är viktigt när man skall ner på dessa djup. Men att ha med dom tillbaka i en liten båt kan vara kämpigt.