MINSVEPAREN M575

Kvällen den 1 mars 1945 rådde det full storm på Öresund, vindhastigheter nåddes stundom upp till 23 sekundmeter. En tysk minsvepare, var på väg från Köpenhamn till Ålborg. På grund av stormen ankrade fartyget någonstans mellan Kullen och Danmark, och man bestämde sig senare för att vända tillbaka för att försöka gå in till Helsingörs hamn. Vid halv sjutiden på kvällen kom plötsligt en störtsjö, troligen när fartyget befann sig fartyget då mellan Hornbæk och Viken. Fartyget kantrade och sjönk, och ett tjugotal man, inklusive befälhavaren följde med fartyget i djupet, bara sex personer överlevde förlisningen. Förhör med de överlevande framkom det att den troliga anledningen till olyckan var att luckorna på fartyget slagits sönder av vågorna, vilket gjorde att vattnet strömmade in i båten, som då fick slagsida och kantrade. Olyckan inträffade ungefär två sjömil från svenska sidan.

Omkomna sjömän flöt i land vid Kopparverkshamnen, Hamnpaviljongen och Strandpromenaden samt vid Rydebäck och Fortuna. Även på andra ställen längs den Skånska västkusten flöt döda besättningsmän i land, flest hittades i Landskrona med omgivningar, 25 döda återfanns här och ännu långt ner vid Barsebäck, samt vid råttfällan och strax utanför Ribersborg utanför Malmö, hittades ett antal döda besättningsmän.

Flaggstyrman Forte, den enda av befälen som överlevde katastrofen berättade att fartyget tillhörde en typ av minsvepare som byggts redan under första världskriget. Av allt att döma tillhörde den sjunkna minsveparen en fartygsklass som kallades M-klassen.
Av de sex besättningsmännen som hade räddats från fartyget var det bara en som hade skador de övriga fem var oskadda. Eftersom de enligt de gällande bestämmelserna var att betrakta som skeppsbrutna sjömän så blev det inte internerade. De överlevande deltog i begravningen på Pålsjö kyrkogård, och dagen efter ledsagades de till Helsingör av den tyske konsuln Ivar P:son Henning, för att stanna i Danmark tills vidare.

Kistor med 25 omkomna tyska sjömäns kvarlever, som förvarats på bårhuset i Landskrona lasarett sedan olyckan, fördes dagen innan begravningen till Helsingborg, under militära hedersbevisningar. Framme i Helsingborg fördes kistorna till Pålsjö kyrkogård, där de placerades i kapellet. Förutom de 25 tyska kistorna fanns även kistorna innehållande kvarlevorna av 10 personer som flutit i land i Helsingborg, 2 i Ålabodarna och 3 i Barsebäck.  

Många historier skvallrar om att det skulle ligga ett sabotage bakom olyckan efter besöket i Köpenhamn. Skeppet sjönk på 26 meters djup. Av en besättning på 69 man överlevde enbart 6 personer. Toppen på vraket är idag på 19 meters djup och botten är på 26 meter.

https://www.vragguiden.dk/wreck.asp?wreckid=791

https://www.vrag.dk/vrag/m575.html

Av: Peter Hörning 2019-04-20

Av: Magnus Karlsson 2001-05-06

Av: Jes Bergman 2013-10-20

Av: Kenneth Weile Sørensen 2009-04-26