Dykning och kalorier

Alla som räknar kalorier vet att intag och förbrukning måsta vara i balans för att kroppen skall fungera optimalt. Förbrukar vi mer än vad vi äter så blir det minus på kontot. Ungefär som vår ekonomi. Handlar vi för mer än vi tjänar så blir det minus på kontot.

Förbrukar jag mycket kalorier då när jag dyker. Vi som sysslar med dykning vet ju att detta är lite av en latmask sport. Vi bara ligger där och glider sakta fram i vattnet med så små rörelser som möjligt. Börja anstränga oss så vi börjar flåsa är helt otänkbart och i vissa fall kanske farligt. Nej lugna rörelser och lugna andetag är det som gäller. Vi sliter ju ganska mycket innan dyk och efter dyk med all den tunga utrustningen som skall upp och ner i vattnet. Dykutrustningen väger oftast 35-50 kg och bära detta upp och nerför är en ansträngning i sig själv. Men själva dykning under ytan där vill vi ha lugn och ro och sväva viktlösa i vattnet.

Kroppen använder största delen av kalorierna för att vi skall kunna hålla vår kroppstemperatur. Även rörelse förbrukar energi men inte i samma utsträckning. Ofta görs detta i en kombination, rörelsen får uppvärmning som sidoeffekt.

Vattnet har en densitet som är 800 gånger högra en luft. Och den är grym på att suga till sig värme från våra kroppar och gör allt den kan för att vi som är i vattnet skall få samma temperatur som vattnet själv. Bara någon grad lägre temperatur i vattnet jämfört med vår kroppstemperatur så lyckas den kyla ner oss ganska snabbt. Kroppen gör allt den kan för att vi skall behålla vår balanserade kroppstemperatur och använder vår lagrade energi som vi kallar kalorier som bränsle. Detta blir inte lika påtagligt när vi dyker med torrdräkt som när vi dyker med våtdräkt. I våtdräkten har vi kontakt med denna energitjuven vattnet hela tiden. Skulle vi dyka helt utan dräkt tar det inte många minuter innan vattnet har vunnit denna matchen.

Ett antal studier har gjorts i frågan av fler olika dykutbildningsorganisationer och ett 60 minuters stranddyk i tempererat vatten förbränner man ca 600 kalorier - samma mängd som att jogga i 60 minuter. Ett dyk i tropiska vatten förbränner vi 300 kalorier - samma mängd som en rask promenad. Man kan även läsa studier som säger att ett dyk förbränner upp till 900 kalorier.

En del av orsaken av den höga förbränningen är temperaturen på luften vi andas förutom det kalla vattnet. Alla som öppnat kranen och tömt en dykflaska på luft vet att den blir ordentligt kall när vi tömmer ett sådant tryckkärl. Så kall att ibland fryser det runt kranen. Denna kalla luft som vi andas märker vi knappt att den är kall. Men kroppen märker denna nerkylning och får slänga in lite fler kalorier i brasan för att hålla värmen.

Detta är ju för eller nackdelar när vi använder rebreathers ( åter-andnings-maskiner ) då andas vi samma luft som vi redan värmt upp i tidigare andetag. Denna luft är ju bara filtrerad och puttat in lite nytt syre.

Så när vi nu gör tre-fyra dyk på en dag under en vecka så brukar byxorna vara lite lösare när vi kommer hem. Aptiten när vi har dykt den brukar vara enorm men nu kanske vi förstår varför. Man förstår även att kvalitén på denna näring är passande att den håller hög standard.

Man kan läsa lite historier om kända personer som använder dykning som ett komplement till sin träning för att öka sin förbränning. Det är väl sunt om man bibehåller den konditionskrävande träningen som är en förutsättning för välbefinnande och vidare dykning.

Viktigt att förstå att mat är viktigt och även vatten att dricka behövs i stora mängder för att vi skall må bra när vi dyker. Hur mycket kalorier skall man lämpligen äta då, ja en gammal regel är ta din kroppsvikt (utan dykutrustning) gånga med två och lägg till en nolla. Då har man fått fram vilket minimum man behöver för att överleva helt utan aktivitet, sedan är det bara att lägga till vilka aktiviteter man skall göra. Ta nu min nya kunskap med en nypa salt jag är ingen doktor i detta heller. Kanske är dags att börja logga sina kalorier i loggboken. 

Vatten pratar vi om en annan dag när det är roligt att skriva om det jag läst och lärt mig. 

Fortfarande är det så att skall man dyka skall man vara i form för detta, och inte tro att man skall använda dykning för att komma i form.

Lite länkar till informationen jag refererar till.

https://scubadiverlife.com/scuba-diving-burn-calories/

https://www.deeperblue.com/scuba-diving-fitness/

https://thailandliveaboards.com/lose-weight-scuba-diving/