JOHANNES L
Ta en resa tillbaka i tiden och upptäck Johannes L, ett imponerande lastfartyg som byggdes 1951 på JJ Sietas Schiffswerft i Hamburg, Tyskland. Med sin stålkonstruktion var hon 48,5 meter lång, 7,88 meter bred och vägde 489 bruttoton. Hennes historia är full av spänning och dramatik.
Det var den 26 november 1979 när Johannes L lämnade Kopparverkshamnen i Helsingborg. Men redan innan hon hade hunnit ut från hamnen, stötte hon på problem. En kraftig vind blåste in fartyget på grunt vatten, vilket resulterade i ett hål på babordssidan. Denna historia blev sedan omskriven då olycksrapporten blev offentliggjord. Dykdalben som Johannes pressade emot när hon körde på spring för att komma ut i inloppet var felkonstruerad. En stålbalk under vatten ytan var längre än den borde och tryckte hål i skrovet. Tyvärr upptäcktes inte detta olycksaliga skadade, och Johannes fortsatte sin färd söderut. Efter att ha lastat av stensalt i Helsingborg var hon nu på återväg utan last. Denna rutt mellan Östtyskland och Helsingborg var vanligt förekommande för detta fartyg.
Klockan 16:15 larmades lotsen om den påtagliga vinden, som då blåste med en hastighet av 21 sekundmeter. Vid denna tidpunkt befann sig Johannes L med kapten Ferdinand Gerkens och fem besättningsmedlemmar i en gummibåt. Lotsen Herman Karlin anlände precis när fartyget lutade med 60 graders slagsida. Besättningen räddades till säkerhet, men kaptenen föll i det kalla novembervattnet. Lotsen handlade snabbt och använde ett rep för att rädda kaptenen. Trots räddningsinsatsen var kaptenen allvarligt nedkyld med en kroppstemperatur på endast 31 grader när han anlände till sjukhuset. Resten av besättningen fick värma sig i bastun i lotsstugan.
Tyvärr gick Johannes L till botten på ett djup av 6-8 meter strax utanför fartygsleden. Detta innebar inga problem för övrig båttrafik. Beslutet fattades att invänta bättre väderförhållanden innan ett bärgningsförsök skulle göras. Rederiet drabbades hårt ekonomiskt eftersom Johannes L var deras enda fartyg.
Efter olyckan anlände de tyska ägarna till Helsingborg för att träffa kaptenen, som fortfarande vårdades på sjukhuset, samt övriga besättningsmedlemmar som vilade upp sig på hotell Kärnan.
Dagen efter samlades en folkmassa på Råå strand för att få en skymt av förlossningsplatsen och räddnings gummibåten från Johannes, som var uppdragen på land. Tullen i Helsingborg plockade upp en mängd föremål som flutit i land från Johannes. Redan nästa dag anlände nyfikna sportdykare för att dyka på ett sådant spännande vrak, och försöka lista ut vad som var orsaken. Plundringen av intressanta föremål pågick redan första natten. Johannes ratt plundrades men är nu återfunnen och finns på Råå museum för fiske och sjöfart.
Johannes L ligger på babords sida med fören pekande mot norr. Djupet är nio meter men styrbords reling ligger bara på knappt en meters djup. Johannes ligger på en sandbotten ca 250 meter ut från land, vraket är täckt med musslor och delar av överbyggnaden har rasat samman.
Av: Magnus Lundberg 2019-02-16.
En februaridag 2019 sticker fridykarna Magnus och Henrik sina fenor mot vraket. Solen skiner och 4 grader i vattnet, Att välja våtdräkt som dessa grabbar gör en dag som denna är inget för den kylslagna. Denna vinter har tärt hårt på vraket och mycket har rasat. Även stora mängder av sand har förflyttats så scenariot har förändrats mycket sedan hösten 2018.
Av: Jonny Magnusson 2017-07-13
Av: Emilia Beskow Landby 2017-09-25
Av: Carlos Axved 2017-07-13
Av: Carl Mansfeldt 2014-12-04
Av: Olalj123 2015-08-11
Av: SL Dyk 2016-07-18
En PDF med landmärken för att hitta hit.