Eidern af Skillinge

Texten är saxad från Stefan Nilsson på Facebook gruppen Vi som gillar Råå.

Det hela tar oss tillbaka i tiden till måndagskvällen den 14 oktober 1907. Vid pass 20:30 seglade barkskeppet "Ejdern af Skillinge" bidevind för barbords halsar på resa från London till Malmö med last av kol. Vinden vad SSO, vädret klart och man seglade in mot danmark mellan Nakke Hoved och Kullen in i sundet. Seglarens kapten, J. Vickman hade själv vakten och han njöt säkert av en fin segling.

Plötsligt upptäcker utkiken en lanterna från en ångbåt och kollisionen är direkt och oundviklig. Ejderns hela bog och back krossas. Förriggen knäcks och fartyget börjag genast att sjunka. Ångaren som visar sig vara Bris från Göteborg fortsätter en bit innan hon stannar och även hon börjar skunka.

Bris är alltså en ångare hemmahörande i Göteborg på resa norrut geom sundet med trävaror under befäl av kapten John Nordin. Bris kommer närmast från Helsingborg där man under dagen tagit ombord 25 ton kol och "öfriga förnödenheter för resan".

Till olycksplatsen kommer först ångaren Nornan som tog ombord hela Ejderns besättning. Fartyget sjönk kort därefter. Bris som också fått ett stort hål i fören tog också in massivt med vatten. Besättingngen gick i livbåten men återvände när man såg att hon flöt hängande "i den med ketting och vejerropes" ordentligt surrade däckslasten av trä. Ytterligare en ångare, Nautilus ankom platsen och då man var i samma "assuransförening" (försäkringsbolag) bestämdes att Nautilus skulle bogsera Bris mot Helsingborg.

Under tisdagen när ekipaget var tvärs Domsten anlände Switser bärgningsångarna "Kattegatt" och "Bien" från Köpenhamn. Efter lite munhuggande om vem som skulle göra vad övertogs bogserkabeln av "Kattegatt" och bogseringen fortsatte. I Helsingborg avrådde emellerid hamnkapten Corfitson "å det enständigaste" från att försöka bringa ångaren i hamn då den låg för djupt.

I stället beslöts att fortsätta mot Råå där Bris kunde sättas på grund strax norr om fyren . Redan på lördagen den 19 oktober kunde däckslasten lossas och föras in till Helsingborg och bärgningsarbetet påbörjas. Dykare från Kattegatt byggde en träbyggnad över maskinkappen, förstärkte luckorna och täppte till hålet i bogen. Torsdagen den 31 oktober var arbetet med att täta henne klart och Kattegatt började pumpa. Två timmar senare flöt hon och under lördagen bogserades hon in till Helsingborg. Lasten lossades, hon besiktigades och reparerades.

https://www.vragguiden.dk/wreck.asp?wreckid=2449 

https://www.vrag.dk/bark-ejdern/